Behandelen/coachen op de werkplek?
Je kiest als therapeut om praktische redenen meestal voor behandelen in je praktijkruimte: dat is nu eenmaal de gebruikelijke setting, daar heb je met ziektekostenverzekeraars afgesproken te zullen behandelen, etc. Toch is het soms de vraag of die praktijkruimte wel altijd de meest effectieve plek is. Want je kunt nog zoveel logopedische methoden prachtig oefenen, nog zo veel uitstekende adviezen geven, in de logopedische praktijkruimte gebeurt het niet! Het gebeurt op de werkplek van een patiënt/client. De leerkracht met stemproblemen gebruikt haar of zijn stem in de klas, inclusief het niveau van klassenmanagement, inclusief de akoestiek van de klassenruimte, inclusief de beheersing van de lesstof, etc.
Waarom niet eens een dubbelconsult gepland in de klas, ook al mag dat misschien niet van de ziektekostenverzekeraar. Maar in goed overleg met de patiënt is er best wat mogelijk. Ga eens zonder kinderen achter in de klas zitten, vraag de leerkracht een weekopening te starten, en luister met de oren van een kind: kan ik het verstaan? Hoe komt de juf/meester op mij (= kind) over?
Vaak is het antwoord dat juf/meester voor een kind achter in de klas maar matig te verstaan is. Het kind moet ‘de oren spitsen’ en soms verstaat het zo weinig dat het maar andere dingen gaat doen. Soms klinkt de juf/meester bozig omdat ze zo hard praat. Die constatering is soms confronterend voor de leerkracht, maar kan ook helpend zijn richting oplossing. Het is vaak de eerste keer dat zij/hij zoiets te horen krijgt. Oefen vervolgens, bijvoorbeeld door het nog eens te doen, en daarbij de gehanteerde logopedische methode toe te passen.
Een positief resultaat dus, dat niet behaald zou zijn in de praktijkruimte.
MdK, 8/2/2020